Hvorfor det? Del 3



Dette er del 3 av min Hvorfor det? serie. Du finner innledning til serien HER , del 1 HER og del 2 HER .

Jeg ønsker å inspirere deg til å dele enkel informasjon om frukt og grønt til barn.

Fra mine barn var små husker jeg at jeg ofte formidlet det slik:

Du må spise grønnsakene dine.. 

Hvorfor det? 

Fordi det er sunt.

Hvorfor det?

Fordi grønnsaker er bra for kroppen.

Det var ikke så altfor mye jeg kunne om grønnsakene, og spørsmålet Hvorfor det? gikk ofte igjen ..

Hva kan vi snakke med barn om når det gjelder frukt og grønt? Er de interessert i å vite noe om det de spiser?

Jeg har testet dette litt ut blant venner og familie, og vil definitivt si at det å snakke om grønnsaker og frukt kan være både interessant og gøy for barn.

Jeg er utdannet kostholdsveileder, og har derfor bestemt meg for å lage en slik enkel serie her på bloggen.

Dagens grønnsak er BLOMKÅL

Enten barna liker blomkål eller ei , er det jo helt supert å fortelle dem litt ekstra om denne grønnsaken når vi serverer dette.

Om ikke barna liker kokte/dampet blomkål, prøv blomkål som suppe (oppskrift HER) eller evt. lag blomkålpure. Du kan også la blomkålen være en "hemmelig" ingrediens i Taco, oppskrift HER. Eller du kan koke den helt myk, og mose i f.eks spagettisaus, lasagnesaus eller pizzasausen. Da får du automatisk mer grønnsaker i en middagsrett, uten av barna nødvendigvis vet det.

Når vi forteller barn om f.eks grønnsaker er det viktig at vi velger noen få punkter istedenfor å fortelle for mye, da blir ungene lett uengasjert.

Man kan evt. lage en liten quis ved middagsbordet.

For eksempel:

-Navnet blomkål betyr blomstrende kål. . Quis spørsmål: Hva betyr ordet blomkål?

-Blomkål inneholder Cvitamin og Bvitaminet Folat,. Quis spørsmål : Blomkål inneholder flere vitaminer, kan du noen av de?

-Blomkål inneholder magnesium som er viktig for bla. hjertet vårt og musklene våre . Quis spørsmål: Hva inneholder blomkål som er viktig for hjertet og musklene våre?

-Blomkål inneholder mye kostfiber som gjør at magen vår fungerer bra. Quis spørsmål: Hva inneholder blomkål som hjelper til at magen vår har det bra? (her tenker jeg at foreldre selv kan velge hvor mye man vil fortelle rundt det at magen har det bra , tarmer, fordøyelse etc.)

Tips til foreldre : Server gjerne gratinert blomkål. Damp små blomkålbuketter noen minutter til de er litt møre. Ha over litt hvit saus, og litt revet ost. Inn i stekeovnen (180gr) til osten er smeltet.

Jeg kunne skrevet mer om blomkål, men siden dette er rettet mot barn ønsker jeg å gjøre serien så enkel som mulig :)

 
Neste del av serien hvorfor det? kommer tirsdag 23 mai, stikk gjerne innom da :)

Følg meg gjerne på facebook siden min HER og instagram siden min HER

.
#blogg #bloggmag #side2 #side2bloggerne #matglede #brokkoli #nettavisen #serieforbarn #vegetarfamilie #mamma #familie #kos #grønnsaker #inspirasjon

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar

hits