Hvorfor det? Del 7



Dette er del 7 av min Hvorfor det? serie. Du finner innledning til serien HER , del 1 HER , del 2 HER  ,del 3 HER ,del 4 HER , del 5 HER og del 6 HER

Jeg ønsker å inspirere deg til å dele enkel informasjon om frukt og grønt til barn.

Fra mine barn var små husker jeg at jeg ofte formidlet det slik:

Du må spise grønnsakene dine.. 

Hvorfor det? 

Fordi det er sunt.

Hvorfor det?

Fordi grønnsaker er bra for kroppen.

Det var ikke så altfor mye jeg kunne om grønnsakene den gang, og spørsmålet Hvorfor det? gikk ofte igjen ..

Hva kan vi snakke med barn om når det gjelder frukt og grønt? Er de interessert i å vite noe om det de spiser?

Jeg har testet dette litt ut blant venner og familie, og vil definitivt si at det å snakke om grønnsaker og frukt kan være både interessant og gøy for barn.

Jeg er utdannet kostholdsveileder, og har derfor bestemt meg for å lage en slik enkel serie her på bloggen.

Dagens frukt er Kiwi.

Enten barna liker kiwi eller ei , er det jo helt supert å fortelle dem litt ekstra om denne frukten når vi serverer dette.

Har barna dine smakt kiwi? Liker de det?

Når vi forteller barn om f.eks frukt er det viktig at vi velger noen få punkter istedenfor å fortelle for mye, da blir ungene lett uengasjert.

Man kan evt. lage en liten quis ved middagsbordet.

For eksempel:

-Kiwi inneholder nesten dobbel så mye C vitamin som en appelsin.

Quis spørsmål: Hvor mye mer Cvitamin inneholder en kiwi enn en appelsin

- Kiwi inneholder en del fiber som er bra for tarmene våre, og spiser du skallet på kiwien får du i deg 3 ganger så mye fiber som du ville gjort ellers.

Quis spørsmål:  Hva inneholder kiwi skallet mye av?

- Kiwi inneholder en del jern og jern er bla. viktig for transport av oksygen rundt i kroppen.

Quis spørsmål : Hva inneholder Kiwi som er viktig for transport av oksygen rundt i kroppen?

Jern taes lettere opp i kroppen når det taes sammen med Cvitamin og fordi Kiwi inneholder begge deler, så er Kiwi en ekstra god jernkilde.

Quis spørsmål: Hvorfor er Kiwi en ekstra god jernkilde?

 
Tips til foreldre : Ha gjerne kiwi med i matboksen til barna eller i en smoothiebowl til frokosten
 
Kiwi passer godt som topping på en kjøleskapsgrøt, jordbæryoghurt eller blåbæryoghurt
 
Jeg kunne skrevet mer om kiwi, men siden dette er rettet mot barn ønsker jeg å gjøre serien så enkel som mulig :)
 
Neste del av serien hvorfor det? kommer tirsdag 20junii , stikk gjerne innom da :)

Følg meg gjerne på facebook siden min HER og instagram siden min HER

 

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar

hits