Hva er det egentlig jeg spiser ? Del 1



Dette er første del av min serie "Hva er det egentlig jeg spiser ?"

I denne serien vil jeg vise noen av de vanlige produktene vi kjøper på butikken, og hvordan vi leser innholdsfortegnelsen.

Mange vet gjerne dette allerede, men for de som er interessert i å vite mer, så er dette serien for deg.

I dag vil jeg ta for meg et helt enkelt produkt som mange kjøper nå om sommeren..

Her er det viktig for meg å si at jeg viser ikke disse produktene for å "skremme" noen eller fortelle at man ikke skal kjøpe disse.

Grunnen til at jeg viser dette er fordi jeg ønsker at vi alle skal bli mer bevisste både på innhold og alternativer, av forskjellige produkter vi kjøper i butikken.

Dagens enkle produkt er denne vannisen. Superbillig, men hva inneholder den?

Akkurat dette produktet er kanskje ikke så vanskelig å gjette hva det inneholder siden det heter vannis.

Jeg viser deg likevel dette enkle produktet i dag for å vise deg en enkel ingrediensliste.

 



Ingredienslisten viser alltid det det er mest av først, og så videre nedover til det som der er minst av til slutt.

Her er altså vann som hovedingrediens og så sukker + Estoffer og aroma.

Når du da leser næringsinnholdet under, ser du bla. hvor mye sukker produktet inneholder i gram.

Dette produktet inneholder 19gram sukker pr 100gram vare, dvs. 12.5gram pr.is.

Norske myndigheter anbefaler at max 10% av energien fra mat kommer fra tilsatt sukker.

For oss kvinner tilsvarer dette ca 55gram pr.dag

For menn tilsvarer dette ca 70gram pr.dag

For barn mellom 1-3 år tilsvarer dette 30gram pr.dag

For barn mellom 4-6 år tilsvarer dette 40gram pr.dag.

Spiser et barn 3 stk av disse små vannisene på en dag (og vi vet av erfaring at i sommerhalvåret blir det ofte veldig mye is) får de i seg 37,5 gram sukker... Da er dagens anbefalte sukkermengde allerede overskredet for små barn.

Vi som foreldre kan påvirke både vår egen og barnas kosthold på en enkel måte.

Jeg vil komme med masse informasjon rundt matvarer og tips til gode alternativer. 

For deg som er interessert i slik informasjon, så håper jeg du vil følge meg på facebook. Da går du ikke glipp av innlegg.

Som alternativ til vannisen vil jeg foreslå at du kjøper noen isformer (du kan også få tak i vannisposer), og moser bær sammen med litt gresk vaniljeyoghurt eller mager vaniljekesam.(riktignok litt sukker i yoghurten/kesamen, men mye mindre enn i saftisen).

Dette er gjort på 1-2-3 om du har en blender. Hell dette over på vannisposer eller i andre isformer og sett i fryseren.

Da har du is til både voksne og barn som både inneholder antioksidanter, vitaminer og proteiner. Is som også gir næring til kroppen, ikke bare tomme kalorier.. 

Her er en blåbæris du kan lage på 1-2-3 

.
#blogg #inspirasjon #matglede #matprat #veggis #veggispreik #veggislivet #middag #salat #mango #kos #familie #mamma #bloggmag #side2 #side2blogg #side2bloggerne #helse #kosthold #vegetarianer #laktoovovegetarianer #salat #vegetarfamilie #mytaste #bloggno #mat #middag #ukemeny #helse #trening

 

 

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar

hits