Sukkerreduserte Skillingsboller



                                                                                                           inneholder reklame for egen virksomhet(kostveiledning)

I dag deler jeg min oppskrift på sukkereduserte skillingsboller.

Før jeg begynte denne "kostholdsendringsreisen", så tenkte jeg ikke over hva jeg spiste. Men etter at reisen startet i 2013 har jeg blitt mer bevisst på sammenheng mellom kosthold og helse. Jeg tok  kostholdsveilederutdannelse i 2015 og jobber nå med kostveiledning, konseptet " Energi og Overskudd" , og med bloggen min hvor jeg bla. skriver om bevisstgjøring rundt sukker, både innhold i produkter samt helseinformasjon rundt inntak av for mye sukker. Det er så lite som skal til for å begynne en endring mot et bedre kosthold. Jeg anbefaler alle å starte i det små, da er det lettere å få til en varig endring. Og til og med små endringer kan ha stor effekt på på helse, humør og energi.

Ønsker du informasjon om mine konsept eller vil bestille et oppskriftshefte , ta gjerne kontakt med meg på vegetarfamilie@outlook.com, eller gå inn på vegetarfamilie på facebook og send meg en melding der.

Her kommer oppskriften på ca24stk herlige sukkereduserte skillingsboller med ca 1.5dl mindre raffinert sukker enn originaloppskriften.

Du trenger:

125gr smeltet smør

5dl melk

1pk gjær

ca 10dl mel

2ss sukker (i originaloppskriften skulle det her være 1.5dl sukker)

Til fyllet/oppå: Litt smeltet smør, 0,25dl sukker + * 0,25dl sukrin+ (evt. totalt 0.75dl sukker), kanel, 1egg+bittelitt sukker på toppen av bollene.

Slik gjør du:

Smelt smøret og ha melken oppi slik at blandingen blir lunken.

Smuldre gjær i bakebollen, ha i litt av smør/melkeblandingen og bland godt.

Ha resten av væsken i sammen med melet.

Eltes ca 5min i kjøkkenmaskin eller evt. 10min for hånd.

Ha plastfolie og et kjøkkenhåndkle over bollen. Heves ca 1time

Kjevles ut til ca 35x60cm.

Pensle litt smeltet smør på bunnen. Ha over sukker/sukrin + samt kanel.

Rull sammen og deles i ca 20-24stk.

Settes på bakepapirkledde stekeplater.

Etterheves ca 30min.

Pensles med sammenpisket egg og strø litt sukker oppå.

Stekes i 8-10min på 225gr

* Sukrin+ fåes kjøpt på helsekostbutikker, er snillere med blodsukkeret enn vanlig raffinert sukker og gir ikke hull i tennene.

.
#blogg #inspirasjon #matglede #matprat #veggis #veggispreik #veggislivet #middag #salat #mango #kos #familie #mamma #bloggmag #side2 #side2blogg #side2bloggerne #helse #kosthold #vegetarianer #laktoovovegetarianer #salat #vegetarfamilie #mytaste #bloggno #mat #middag #ukemeny #helse #trening

 

 

 

5 kommentarer Skjul

Silje

17.06.2017 kl.22:37

Nam nam nam :D
Birgitte

18.06.2017 kl.09:53

Det hørtes veldig godt ut :) Jeg synes det er bra med en mellomting når det kommer til sukker i kaker og gjærbakst. Kutter man det helt ut blir mye av gleden med smaken borte, men kutter man det litt så kan man få både kosen og et kosthold med mindre sukker :)
Vegetarfamilie

18.06.2017 kl.17:02

Birgitte: Takk for din kommentar. Jeg er helt enig med deg :)
elisebr

18.06.2017 kl.14:21

Så gode de så ut! :)
Vegetarfamilie

18.06.2017 kl.17:02

elisebr: Takk for det, de er veldig gode :)

Skriv en ny kommentar

hits