Hva er det egentlig jeg spiser? Del 2


Reklame for egen virksomhet (kostveiledning)

Hva er det egentlig jeg spiser, eller i dette tilfellet drikker..? Dette er del 2 av denne serien og del 1 finner du HER. Først må jeg bare beklage at bildene er feil vei, ha,ha.. Alt er riktig vei inntil jeg skal legge de inn på bloggen, så i dag er det en feil et eller annet sted enten på dropbox eller blogg.no?. Jeg klarer ikke å fikse dette og vil ikke bruke bilder som ligger på nettet i fare for å "stjele" bilder, så da blir de sideveis i dag :)

Blir du provosert, engasjert eller interessert når jeg skriver disse innleggene om innhold i matvarer?

Jeg brenner for å informere og inspirere til å ta små steg i hverdagen, for at kroppen skal ha gode forutsetninger for å fungere best mulig.

Enten du vil ta av noen kilo, eller bare vil bli mer bevisst på hva du spiser, så er dette en av serienesom kan passe for deg.

Bevisstgjøringen er kun for å inspirere til gode matvalg, ikke for å "trigge" dårlig samvittighet. 

Små grep vil nemlig kunne ha stor effekt for helsen.

Jeg er utdannet kostholdsveileder og kontakt meg gjerne på mail vegetarfamilie@outlook.com , om du ønsker mer informasjon om mitt konsept "Energi og Overskudd",  eller om ønsker tilsendt oppskriftshefte.

Mine konsept og oppskriftshefter passer både kjøttspisere og vegetarianere.

Du kan også sende meg en melding på facebooksiden min vegetarfamilie om du skulle ønske det.

Dagens produkt er iskaffe.

Iskaffe er noe mange av oss (meg inkludert) er glad i nå om sommeren. Men vet vi hvor mye sukker en slik ferdigpakke inneholder? Dette produktet kunne vært med i serien min skjulte sukkerfeller som jeg har , du kan lese mine innlegg om det HER og HER . Men her i denne serien så viser jeg også næringsinnhold og ingrediensliste, ikke bare fokus på sukkeret, selv om det er hovedfokus også på akkurat dette produktet.

Hva er det egentlig i denne iskaffen fra Nestle?

Når man leser ingredienslisten så er første ingrediens sukker og deretter instant kaffe. Første ingrediens er alltid det produktet inneholder mest av.

Og når vi ser på næringsinnholdet så inneholder denne iskaffen hele 88.49gram sukker pr.100gram, dvs 21gram sukker på et glass med iskaffe... Og vi vet at helsedirektoratet sier at vi bør begrense inntak av tilsatt sukker til mindre enn 10% av det totale energiinntaket pr.dag. dvs ca 55gram for kvinner.  Da ser vi hvor enkelt det er å overstige de grensene når man ikke kanskje vet hvor mye sukker vi kan få i oss uten at vi er klar over det.

Til sammenligning så har denne melkesjokoladen med kvikklunsj 49.5gram sukker pr.100gram(se bilde nederst i innlegget)

Likevel kan vi selvfølgelig ikke sammenligne disse produktene, da de har helt forskjellig innhold ellers, men dette er kun for å bevisstgjøre. Før jeg ble bevisst på dette ville jeg trodd at det var mye mer sukker i godteri (sjokolade) enn i en iskaffe.

Jeg har aldri sjekket sukkerinnholdet i iskaffe før jeg startet min kostholdsendring i 2013, men da skjønte at jeg fikk i meg mye mer sukker enn jeg var klar over.

 Det fikk meg til å bli bevisst. Jeg vet at for mye sukker i hverdagen er forbundet med økt risiko for sykdom over tid. Derfor prøver jeg å begrense inntaket av sukker i hverdagn, og iallefall ikke overstige helsedirektoratets anbefalinger. Og begrenser jeg sukkerinntaket i hverdagen, kan jeg kose meg med både is, sjokolade og litt smågodt innimellom med god samvittighet.

Jeg anbefaler deg å sjekke forskjellige typer iskaffe eller andre produkter når du er på butikken.

Ofte er der mange varianter og sukkerinnholdet varierer mye. Velg gjerne en sukkerredusert variant eller lag selv (sterk kaffe, melk, isbiter og kokosblomstsukker eller sukrin gold). Da gjør du et bedre valg for kroppen din, og små steg i hverdagen kan gi deg stor helsegevinst over tid.

Takk for at du leste :)

.
#blogg #inspirasjon #matglede #matprat #veggis #veggispreik #veggislivet #middag #salat #mango #kos #familie #mamma #bloggmag #side2 #side2blogg #side2bloggerne #helse #kosthold #vegetarianer #laktoovovegetarianer #salat #vegetarfamilie #mytaste #bloggno #mat #middag #ukemeny #helse #trening
 

 

 

 

4 kommentarer Skjul

Fredrikke

19.06.2017 kl.19:15

Lest meg gjennom bloggen nå og blitt sååå inspirert!! Flere retter jeg er nødt til å teste:D
Vegetarfamilie

19.06.2017 kl.20:35

Fredrikke: Så utrolig hyggelig kommentar fra deg :) Ønsker deg en fin kveld :)
Birgitte

20.06.2017 kl.16:23

Dette er fint å opplyse om :) Det er så lett å redusere mengde sukker i kostholdet om man bare kjenner til slike ting som disse sukkerbombene!
Vegetarfamilie

21.06.2017 kl.13:46

Birgitte: tusen takk for din kommentar :). Ja det er mye lettere enn mange tror å redusere sukkerinntaket i hverdagen. Mange vet ikke hvor mye sukker som finnes i "vanlig" mat. Ønsker deg en fin dag

Skriv en ny kommentar

hits