Gode grunner til å spise mer fiberrik mat

SPIS MER FIBER

Captivo Picture 1376

 

Det er mange grunner til å sørge for at kroppen får nok fiber.

Fiber kan bidra til et sunnere kolesterol.

Det kan også hjelpe deg til å holde blodtrykket og blodsukkeret på et bra nivå.

Fiberrik mat inneholder som regel også mye vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Når du spiser fiber vil du i tillegg føle deg mett raskere.

De beste kildene til fiber er frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, grovt brød og knekkebrød.

En enkel og sunn måte å få i seg mer fiber på er :

- Bytt cornflakes og andre sukkerholdige frokostblandinger med en type som inneholder mer fiber f.eks denne som du lager på 1-2-3

- Dryss nøtter, linfrø,chiafrø, andre frø, bær og rosiner over havregrøten eller yoghurten.

- Bytt poteten med søtpotet

- Spis gjerne en håndfull nøtter som mellommåltid.

OBS... Har du hittil hatt et kosthold med lite fiber, gjør du lurt i å øke inntaket gradvis. Ellers kan magen din få litt problemer.

 

kilde : kostholdsveilederutdannelse + hjemmet uke13/15

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar

hits