Gode grunner til å spise mer fiberrik mat

SPIS MER FIBER

Captivo Picture 1376

 

Det er mange grunner til å sørge for at kroppen får nok fiber.

Fiber hjelper magen og fordøyelsen til å fungere bedre. (f.eks linfrø, grove kornprodukter)

Fiber kan bidra til et sunnere kolesterol.

Det kan også hjelpe deg til å holde blodtrykket og blodsukkeret på et bra nivå.

Fiberrik mat inneholder som regel også mye vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Når du spiser fiber vil du i tillegg føle deg mett raskere. (dette kan også være til hjelp ved ønsket vektnedgang)

De beste kildene til fiber er frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, grovt brød og knekkebrød.

En enkel og sunn måte å få i seg mer fiber på er :

- Bytt cornflakes og andre sukkerholdige frokostblandinger med en type som inneholder mer fiber f.eks denne som du lager på 1-2-3

- Dryss nøtter, linfrø,chiafrø, andre frø, bær og rosiner over havregrøten eller yoghurten.

- Bytt poteten med søtpotet

- Spis gjerne en håndfull nøtter som mellommåltid.

OBS... Har du hittil hatt et kosthold med lite fiber, gjør du lurt i å øke inntaket gradvis. Ellers kan magen din få litt problemer.

 

kilde : kostholdsveilederutdannelse + hjemmet uke13/15

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar

hits