hits

En av nøklene til god helse..

Hvordan står det til med blodsukkeret ditt?

Kroppen vår trenger både fett, protein og karbohydrater. Om vi klarer å ha karbohydrater,fett og protein i god balanse, så oppnår vi stabilt blodsukker.

Stabilt blodsukker er en av  nøklene til god helse, vitalitet og vektkontroll.

Fordelene med å ha stabilt blodsukker er bla.:

Godt Immunforsvar
Bedre humør
Mindre søtsug
Vektkontroll
Hormoner i balanse
Bedre konsentrasjon
Høyere fysiske og psykiske prestasjoner

Ustabilt og svingende blodsukker er en stor belastning for kroppen.

I denne informasjonen jeg deler i dag skriver jeg om makronæringsstoffet karbohydrater.

Karbohydrater brytes ned i fordøyelseskanalen og kommer ut i blodet som blodsukker. Blodsukker fungerer som energi for hjernen.

Kildene til karbohdrater har endret seg drastisk i vår tid.

De opprinnelige karbohydratene var grønnsaker, frukt og bær.
Disse karbohydratene gir langsom og gunstig blodsukkerstigning. Det er dette som bla. blir omtalt som langsomme karbohydrater.

De nye kildene til karbohydrater er brød, bauetter, hvit ris, pasta, kaker, frokostblandinger, kjeks, brus, juice, saft,syltetøy, søtede meieriprodukter (yoghurter etc), sjokolade, godteri. Disse karbohydratene inneholder 70-100% ren karbohydrat, noe som gjør at blodsukkeret stiger raskt og høyt. Dette er dette som bla. blir omtalt som raske karbohydrater.

Hva skjer om blodsukkeret ikke er stabilt?

Hvis vi spiser for mye karbohydrater i forhold til fett og proteiner i ett måltid stiger blodsukkeret. Kroppen reagerer med å pumpe ut insulin for å senke blodsukkeret til normalt nivå igjen..Men det er fremdeles insulin igjen i systemet når blodsukkeret er kommet til normalt nivå, og dermed fortsetter blodsukkeret å synke og vi får lavt blodsukker. Da opplever vi gjerne fysiske symptomer som "cravings" , hodepine, svimmelhet, humørsvigninger og trøtthet. Vi kan i tillegg oppleve psykiske symptomer som uro i kroppen, sinne, konsentrasjonsproblemer, gråteanfall, angst og hyperaktivitet.

Ustabilt og svingende blodsukker over tid er en stor risiko for ulike helsetilstander (diabetes 2, overvekt/fedme, høyt blodtrykk, hormonubalanse, dårlig tannhelse, betennelsestilstander etc)

Mange tenker gjerne at det skjer ikke meg, men vi må innse at kroppen vår er som en "motor". Alle ønsker en velfungerende kropp.

Ingen kan garantere seg mot sykdom, men vi kan redusere risikoen ved å bli bevisst på hvilken "bensin" vi fyller på tanken.

Og det er aldri for sent å begynne en endring.
Små steg til varige endringer.

Jeg brenner virkelig for dette temaet, og vet hvor lite som skal til for å starte en endring som kroppen din vil elske.

 

 

kilder : kostholdsveilederutdannelse, sanabona.no

Ingen kommentarer Skjul

Skriv en ny kommentar