Hva er det jeg spiser egentlig?-serie

Hva er det egentlig jeg spiser? Del 2


Reklame for egen virksomhet (kostveiledning)

Hva er det egentlig jeg spiser, eller i dette tilfellet drikker..? Dette er del 2 av denne serien og del 1 finner du HER. Først må jeg bare beklage at bildene er feil vei, ha,ha.. Alt er riktig vei inntil jeg skal legge de inn på bloggen, så i dag er det en feil et eller annet sted enten på dropbox eller blogg.no?. Jeg klarer ikke å fikse dette og vil ikke bruke bilder som ligger på nettet i fare for å "stjele" bilder, så da blir de sideveis i dag :)

Blir du provosert, engasjert eller interessert når jeg skriver disse innleggene om innhold i matvarer?

Jeg brenner for å informere og inspirere til å ta små steg i hverdagen, for at kroppen skal ha gode forutsetninger for å fungere best mulig.

Enten du vil ta av noen kilo, eller bare vil bli mer bevisst på hva du spiser, så er dette en av serienesom kan passe for deg.

Bevisstgjøringen er kun for å inspirere til gode matvalg, ikke for å "trigge" dårlig samvittighet. 

Små grep vil nemlig kunne ha stor effekt for helsen.

Jeg er utdannet kostholdsveileder og kontakt meg gjerne på mail vegetarfamilie@outlook.com , om du ønsker mer informasjon om mitt konsept "Energi og Overskudd",  eller om ønsker tilsendt oppskriftshefte.

Mine konsept og oppskriftshefter passer både kjøttspisere og vegetarianere.

Du kan også sende meg en melding på facebooksiden min vegetarfamilie om du skulle ønske det.

Dagens produkt er iskaffe.

Iskaffe er noe mange av oss (meg inkludert) er glad i nå om sommeren. Men vet vi hvor mye sukker en slik ferdigpakke inneholder? Dette produktet kunne vært med i serien min skjulte sukkerfeller som jeg har , du kan lese mine innlegg om det HER og HER . Men her i denne serien så viser jeg også næringsinnhold og ingrediensliste, ikke bare fokus på sukkeret, selv om det er hovedfokus også på akkurat dette produktet.

Hva er det egentlig i denne iskaffen fra Nestle?

Når man leser ingredienslisten så er første ingrediens sukker og deretter instant kaffe. Første ingrediens er alltid det produktet inneholder mest av.

Og når vi ser på næringsinnholdet så inneholder denne iskaffen hele 88.49gram sukker pr.100gram, dvs 21gram sukker på et glass med iskaffe... Og vi vet at helsedirektoratet sier at vi bør begrense inntak av tilsatt sukker til mindre enn 10% av det totale energiinntaket pr.dag. dvs ca 55gram for kvinner.  Da ser vi hvor enkelt det er å overstige de grensene når man ikke kanskje vet hvor mye sukker vi kan få i oss uten at vi er klar over det.

Til sammenligning så har denne melkesjokoladen med kvikklunsj 49.5gram sukker pr.100gram(se bilde nederst i innlegget)

Likevel kan vi selvfølgelig ikke sammenligne disse produktene, da de har helt forskjellig innhold ellers, men dette er kun for å bevisstgjøre. Før jeg ble bevisst på dette ville jeg trodd at det var mye mer sukker i godteri (sjokolade) enn i en iskaffe.

Jeg har aldri sjekket sukkerinnholdet i iskaffe før jeg startet min kostholdsendring i 2013, men da skjønte at jeg fikk i meg mye mer sukker enn jeg var klar over.

 Det fikk meg til å bli bevisst. Jeg vet at for mye sukker i hverdagen er forbundet med økt risiko for sykdom over tid. Derfor prøver jeg å begrense inntaket av sukker i hverdagn, og iallefall ikke overstige helsedirektoratets anbefalinger. Og begrenser jeg sukkerinntaket i hverdagen, kan jeg kose meg med både is, sjokolade og litt smågodt innimellom med god samvittighet.

Jeg anbefaler deg å sjekke forskjellige typer iskaffe eller andre produkter når du er på butikken.

Ofte er der mange varianter og sukkerinnholdet varierer mye. Velg gjerne en sukkerredusert variant eller lag selv (sterk kaffe, melk, isbiter og kokosblomstsukker eller sukrin gold). Da gjør du et bedre valg for kroppen din, og små steg i hverdagen kan gi deg stor helsegevinst over tid.

Takk for at du leste :)


 

 

 

 

Hva er det egentlig jeg spiser ? Del 1



Dette er første del av min serie "Hva er det egentlig jeg spiser ?"

I denne serien vil jeg vise noen av de vanlige produktene vi kjøper på butikken, og hvordan vi leser innholdsfortegnelsen.

Mange vet gjerne dette allerede, men for de som er interessert i å vite mer, så er dette serien for deg.

I dag vil jeg ta for meg et helt enkelt produkt som mange kjøper nå om sommeren..

Her er det viktig for meg å si at jeg viser ikke disse produktene for å "skremme" noen eller fortelle at man ikke skal kjøpe disse.

Grunnen til at jeg viser dette er fordi jeg ønsker at vi alle skal bli mer bevisste både på innhold og alternativer, av forskjellige produkter vi kjøper i butikken.

Dagens enkle produkt er denne vannisen. Superbillig, men hva inneholder den?

Akkurat dette produktet er kanskje ikke så vanskelig å gjette hva det inneholder siden det heter vannis.

Jeg viser deg likevel dette enkle produktet i dag for å vise deg en enkel ingrediensliste.

 



Ingredienslisten viser alltid det det er mest av først, og så videre nedover til det som der er minst av til slutt.

Her er altså vann som hovedingrediens og så sukker + Estoffer og aroma.

Når du da leser næringsinnholdet under, ser du bla. hvor mye sukker produktet inneholder i gram.

Dette produktet inneholder 19gram sukker pr 100gram vare, dvs. 12.5gram pr.is.

Norske myndigheter anbefaler at max 10% av energien fra mat kommer fra tilsatt sukker.

For oss kvinner tilsvarer dette ca 55gram pr.dag

For menn tilsvarer dette ca 70gram pr.dag

For barn mellom 1-3 år tilsvarer dette 30gram pr.dag

For barn mellom 4-6 år tilsvarer dette 40gram pr.dag.

Spiser et barn 3 stk av disse små vannisene på en dag (og vi vet av erfaring at i sommerhalvåret blir det ofte veldig mye is) får de i seg 37,5 gram sukker... Da er dagens anbefalte sukkermengde allerede overskredet for små barn.

Vi som foreldre kan påvirke både vår egen og barnas kosthold på en enkel måte.

Jeg vil komme med masse informasjon rundt matvarer og tips til gode alternativer. 

For deg som er interessert i slik informasjon, så håper jeg du vil følge meg på facebook. Da går du ikke glipp av innlegg.

Som alternativ til vannisen vil jeg foreslå at du kjøper noen isformer (du kan også få tak i vannisposer), og moser bær sammen med litt gresk vaniljeyoghurt eller mager vaniljekesam.(riktignok litt sukker i yoghurten/kesamen, men mye mindre enn i saftisen).

Dette er gjort på 1-2-3 om du har en blender. Hell dette over på vannisposer eller i andre isformer og sett i fryseren.

Da har du is til både voksne og barn som både inneholder antioksidanter, vitaminer og proteiner. Is som også gir næring til kroppen, ikke bare tomme kalorier.. 

Her er en blåbæris du kan lage på 1-2-3 

 

 

, Bergen

Lakto-Ovo Vegetarianer siden sommeren 2016. Utdannet kostholdsveileder gjennom Akademiet for personlig trening i 2015. Stor interesse for mat og sammenheng mellom kosthold og helse. Ønsker å inspirere og informere leserne gjennom oppskrifter og informasjon.

mytasteno.com
hits