Kostholdsinformasjon

Gode grunner til å spise mer fiberrik mat

SPIS MER FIBER

Captivo Picture 1376

 

Det er mange grunner til å sørge for at kroppen får nok fiber.

Fiber kan bidra til et sunnere kolesterol.

Det kan også hjelpe deg til å holde blodtrykket og blodsukkeret på et bra nivå.

Fiberrik mat inneholder som regel også mye vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Når du spiser fiber vil du i tillegg føle deg mett raskere.

De beste kildene til fiber er frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, grovt brød og knekkebrød.

En enkel og sunn måte å få i seg mer fiber på er :

- Bytt cornflakes og andre sukkerholdige frokostblandinger med en type som inneholder mer fiber f.eks denne som du lager på 1-2-3

- Dryss nøtter, linfrø,chiafrø, andre frø, bær og rosiner over havregrøten eller yoghurten.

- Bytt poteten med søtpotet

- Spis gjerne en håndfull nøtter som mellommåltid.

OBS... Har du hittil hatt et kosthold med lite fiber, gjør du lurt i å øke inntaket gradvis. Ellers kan magen din få litt problemer.

 

kilde : kostholdsveilederutdannelse + hjemmet uke13/15

Vil du være sammen med oss?

                                                                                                                                                                     annonse for eget konsept





Lukket Facebookgruppe: 

"Små steg til varige endringer" fra 15august til 15september. 

Gruppen er helt uavhengig om man spiser kjøtt eller er vegetarianer

1 måned med daglig inspirasjon innen disse temaene :

* Hverdagsglede

* Motivasjon

* Egenpleie (ta vare på seg selv)

* Kosthold

* Helse

* Nye oppskrifter

* Stressmestring

* Ordtak

* Gode tips for mer energi og overskudd i hverdagen.

Vil du bli med i gruppen / vite mer?

Skriv JA her i kommentarfeltet, eller KLIKK HER og send meg en melding, så hører du fra meg  :)

Hilsen Siw-Mette

 

 

 

 

 

Vil du ha mer energi? Ny serie



Der finnes så mange råd, tips, måltidserstattere, energidrikker, pulver og kurer på markedet...

Hva vil kunne bidra til mer energi og overskudd?

Hvem vet hva som vil fungere for deg og din kropp?

Egentlig vil jeg si at det er bare du. Det er du som kommer til å merke forandringene, og om dette er noe for deg.

Jeg er tilhenger av å få energi og overskudd gjennom sunn og næringsrik mat, og holder på å lage en serie som heter "Energi og overskudd- ja takk".

Enten man er kjøttspiser eller vegetarianer, så er det å spise næringsrik mat med på å gi en fin balanse av vitaminer, mineraler og annet godt for kroppen. Så kan man heller spise litt mindre sunt og næringsrikt av og til. 

Jeg tror også det å ha en plan vil gjøre det enklere å ta gode valg. Jeg antar at jeg spiser ca 80% sunt og næringsrikt og 20% mindre sunt og næringsrik mat. Det er en balanse som fungerer veldig bra.

Jeg teller ikke kalorier, men holder fokus på det jeg vil ha mer av, nemlig energi og overskudd. Og det har jeg virkelig fått med dette kostholdet.. Energien er bedre enn noen gang, og jeg er i bedre humør. 

Det er grunnen til at jeg vil lage denne serien. Kanskje min enkle metode også kan gi deg mer energi og overskudd? 

Synes du dette høres interessant ut?

Serien " Energi og Overskudd, ja takk" vil inneholde informasjon og enkle oppskrifter. 

Første innlegg kommer neste uke (i uke 20).

Følg meg gjerne på facebook HER og instagram HER, så går du ikke glipp av noen innlegg.

Tusen takk for at du leste :)

 

.
#blogg #inspirasjon ##hekse #kosthold #mat #oppskrift #familie #vegetarfamilie #laktoovovegetarianer #bloggmag #matglede #bloggno #side2 #side2bloggerne #veggispreik #veggislivet #vegan #matglede #energi #overskudd 

 

Lørdagsquote og et lite tips



Jeg elsker quotes, og jeg tenker å dele noen av disse her på bloggen fremover..  Ordtak som er positive og inspirerende bidrar til å gi meg energi og motivasjon. Liker du også quotes? 

Dagens quote er : DOING WHAT YOU LIKE IS FREEDOM -LIKING WHAT YOU DO IS HAPPINESS

Ellers vil jeg tipse dere om at Kiwi har fått ferske vegetarburgere. Disse skal få blir endel av grillmaten her denne helgen. Burgerne koster 29,90 for 2 stk . Jeg liker kjappe og gode løsninger, og det er supert at det er kommet et slikt alternativ. 

Likevel slår jeg et ekstra slag for rimelig og lettlaget mat fra bunnen av. Jeg vil lage mange burgervarianter her på bloggen fremover. Dette vil jo bli mye rimeligere enn å kjøpe ferdigburgere, så jeg håper du er interessert i oppskrifter, det kommer en oppskrift allerede i neste uke :)

.
#blogg #inspirasjon #matglede #side2 #nettavisen #mat #middag #quote #grille #kiwi #vegetarburger #veggis #veggislivet #laktoovovegetarianer #vegetarianer #vegetarfamilie

Vegetarmat- En oversikt



Et vegetarisk kosthold kan være både sunt og næringsrikt. Men de fleste som ikke vet så mye om et vegetarisk kosthold er usikker og har gjerne mange spørsmål. Jeg ble vegetarianer ved en tilfeldighet og har ikke angret en dag, les historien her. og på MC donald`s skjedde det som gjorde at jeg offisielt ble vegetarianer, den historien finner du her.

Noen av spørsmålene som går igjen er :

Hvordan vet jeg at jeg gjør det riktig? Jeg vil gjerne spise mer vegetarisk, men vet ikke hvordan jeg skal få i meg nok proteiner? Jeg er redd for å vitaminmangel. Jeg vil gjerne bli vegetarianer, men er redd for hva andre vil si.. Lever vegetarianere på brokkoli og gulerøtter?Hvilke helsefordeler er det med å spise mer plantebasert mat?

Jeg vil komme med flere innlegg fremover med informasjon om vegetarisk kosthold. I dag vil jeg kort fortelle om de to vanligste typene av vegetarisk kosthold.

LAKTO-OVO-VEGETARIANERE:

Dette er den mest utbredte retningen innen vegetarisk kosthold, og er også slik vi 3 i familien spiser. Lakto-Ovo-Vegetarianere spiser alle vegetabiler, og inkluderer i tillegg meieriprodukter og egg. Noen velger vekk meieriprodukter men spiser egg, disse kalles Ovovegetarianere. Noen velger bort egg men inkluderer meieriprodukter, disse kalles da Laktovegetarianere.

VEGANERE:

Veganere unngår all mat som kommer fra dyr, dvs. også meieriprodukter, honning og egg. Mange veganere unngår også å bruke produkter som stammer fra dyr, f.eks ull og skinn.

Mange har også  hørt om Pescetarianere og Fleksitarianere.

Pescetarianere inkluderer fisk og skalldyr i tillegg til vegetabiler. De som spiser dette regnes strengt tatt ikke som vegetarianere.

Fleksitarianere spiser mest mulig vegetarisk, men inkluderer kjøtt og fisk av og til. Regnes derfor ikke som vegetarianere.

Jeg er selv lakto-ovo-vegetarianer og inkluderer derfor både meieriprodukter og egg i mitt kosthold. Dette passer meg perfekt slik situasjonen er nå, så får fremtiden vise om det endrer seg med tiden. I familien her er vi 3 lakto-ovo-vegetarianere og 1 kjøtt/fisk spiser, les gjerne historien om vår kombinasjonsfamilie her.

Jeg vil inspirere og informere til vegetarianere, de som ønsker å bli vegetarianere, kombinasjonsfamilier som oss og alle andre som vil spise mer plantebasert mat. De fleste rettene jeg lager er enkle, rimelige og med ingredienser fra dagligvarebutikken. Mange innlegg vil inneholde både pris og handlelister. Om du vil følge meg på facebook, instagram eller bloglovin finner du link i kontaktfeltet øverst i bloggen. På forhånd tusen takk :)

.
#blogg #bloggmag #inspirasjon #informasjon #helse #kosthold #vegetar #veggislivet #vegetarianer #laktoovovegetarianer #mat #familie #mamma #matprat

 

 

 

 

 

 

Spiser dere bare brokkoli og gulerøtter?



Et av de første spørsmålene vi fikk når vi ble vegetarianere var "Spiser dere bare brokkoli og gulerøtter?".

Før jeg selv ble vegetarianer trodde jeg også at vegetarianere hadde et veldig begrenset kosthold. Jeg trodde de nærmest levde på den samme maten dag ut og dag inn.. Men der tok jeg veldig feil. Selv om man kutter ut kjøtt og fisk så er der veldig mange muligheter til å lage gode og varierte retter.

Det er også en av årsakene til at jeg startet denne bloggen, fordi jeg vil vise, inspirere og informere om vegetarlivet. Mange vil spise mer plantebasert mat og redusere kjøttmengden, men trenger oppskrifter og inspirasjon.. Så jeg kan love at det vil komme mange innlegg på denne bloggen både med rene vegetariske retter samt kombinasjonsmåltider. Jeg har en mann som spiser kjøtt/fisk, så mange av våre middager blir kombinasjonsmiddager for vegetarianere og for kjøttspisere.

Synes du dette høres interessant ut blir jeg veldig glad om du vil følge meg på facebook, instagram og bloglovin. Link i kontaktfeltet øverst i bloggen.

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #mat #oppskrift #kos #familie #vegetarlivet #veggiser #bloggmag #bloggno #vegetarfamilie #mat

 

Jeg ble vegetarianer ved en tilfeldighet..




 

Er det mulig å bli vegetarianer ved en tilfeldighet? For et år siden ville jeg sagt nei, men etter at dette hendte meg, så vil jeg definitivt si JA..

Og hvordan det gikk til skal jeg fortelle her nå. I mai 2016 kom min yngste sønn og sa han ville bli vegetarianer, men ville inkludere egg og meieriprodukter, dvs bli Lakto Ovo Vegetarianer. Jeg har en kostholdsveilederutdannelse og jeg vet at det er bra for helsen å spise mer plantebasert mat, så oppskrifter som passet for lakto-ovo vegetarianere ble funnet frem.

Da jeg sto og laget middag den dagen fikk jeg et innfall... Jeg kan jo bare spise disse vegetarmiddagene en uke eller to sammen med ham, for å få et innblikk i hvordan dette kostholdet føles på kroppen... som tenkt, så gjort... Og jeg har ALDRI snudd...Jeg skal forklare nærmere i senere innlegg hva som gjorde at jeg ikke har vurdert å gå tilbake til et kosthold med kjøtt og fisk 

Det var ikke i mine tanker at jeg skulle bli vegetarianer, men jeg har ikke angret et øyeblikk. Jeg savner hverken pinnekjøtt, indrefilet, kalkun eller koteletter, det eneste jeg savner innimellom er reker og fisk.. Men jeg savner ikke det nok til at jeg ønsker å spise det.. 

Så fordi jeg ikke hadde tenkt på å bli vegetarianer før jeg ble det, hadde jeg heller ikke en gjennomtenkt grunn for å bli det. Ikke hadde jeg tenkt dyrevelferd og ikke hadde jeg tenkt på klimautslipp. Derfor vil dette heller ikke bli diskutert her på bloggen. Men det er klart jeg har satt meg mer inn i de aspektene etter at jeg ble vegetarianer, og jeg har mine tanker rundt det, men det vil ikke bli endel av bloggen min. Helsefordelene med et mer plantebasert kosthold  samt oppskrifter, egenerfaring og tips vil være mitt hovedfokus.

Jeg gleder meg til å dele masse informasjon, tips og oppskrifter fremover og jeg blir veldig glad om du vil følge meg på facebook, instagram og bloglovin. Direkte link i kontaktfeltet øverst i bloggen.

.
#blogg #inspirasjon #helse #kosthold #veggislivet #vegetarianer #mat #laktoovovegetarianer #kostholdsveileder #vegetarfamilie #trening #familie #mamma

Vil du lære mer om vegetarkost?

 

Det er en økende trend i samfunnet å spise mer plantebasert mat. Lenge har vi hørt om "kjøttfri mandag", men det siste året har mange hørt mer om vegetar og vegankost enn tidligere. Årsaken kan være mange men noen av årsakene er sannsynligvis at store bloggere og andre aktive på sosiale nettverk,  er eller har blitt lakto-ovo-vegetarianere, veganere og pescetarianere. I tillegg så har mange butikker rundt i landet er begynt med egne vegetardisker. De fleste dagligvarebutikker har økt sortimentet sitt innenfor vegetar/vegankost, og flere og flere restauranter, hurtigmatkjeder etc utvider sitt sortiment innenfor vegetar og veganmat.  Økt fokus og økt etterspørsel gir resultater :-)

Er du en av dem som vil lære mer om vegetarkost?

Jeg vil lage flere korte innlegg  i nærmeste fremtid, hvor jeg vil gi informasjon, tipse og linke til nettsider, ha innlegg om hva rettene koster etc.

Mange tror det å være vegetarianer er komplisert, men det er det ikke. Dette vil jeg prøve å belyse i mine innlegg. Og dette er også nyttig for dem som ikke i utgangspunktet har noen intensjon om å  bli vegetarianer, men som gjerne likevel ønsker å spise mer plantebasert mat.

Siden jeg er lakto-ovo-vegetarianer inneholder kostholdet mitt i hovedsak planteprodukter, noe meieriprodukter samt egg. Jeg vil derfor ha størst fokus på dette kostholdet, men også informere litt om forskjeller på vegankost, lakto-vegetar og lakto-ovo-vegetarkost.

På denne bloggen vil det ikke komme innlegg om dyrevelferd, klimautslipp eler diskutert tema rundt forskjellige kosthold. Jeg mener at alle må få velge det kostholdet som er riktig for seg selv. Denne bloggen er kun ment som inspirasjon og gir informasjon om et kosthold uten kjøtt og fisk. Jeg har en kostholdsveilederutdannelse, men er ingen ekspert. Denne bloggen er ingen fasit på et vegetarisk kosthold, men et innblikk i slik vår familie spiser.

Jeg blir veldig glad om du følger meg  på facebook, instagram og bloglovin (direktelink i kontakt feltet øverst på siden). Da får du innleggene opp så fort jeg poster nye :). 

Stay tuned for mye god informasjon og oppskrifter fremover 

#kosthold #helse #matglede #veggislivet #vegetarianer #laktoovovegetarianer #eatlessmeat #vegetarfamilie #mat #bloggmag #trening #plantebasermat #sunt

, Bergen

Lakto-Ovo Vegetarianer siden sommeren 2016. Utdannet kostholdsveileder gjennom Akademiet for personlig trening i 2015. Stor interesse for mat og sammenheng mellom kosthold og helse. Ønsker å inspirere og informere leserne gjennom oppskrifter og informasjon.

mytasteno.com
hits