hits

Sukkerfeller -Serie

Hva er galt med å være bevisst?

Det er mange som blir provosert over alt "maset" rundt sukker og sukkerinnhold.

Jeg forstår det, men samtidig så ser jeg viktigheten av å bevisstgjøre og informere for de som ønsker slik informasjon.

Å bli bevisst betyr ikke at man ikke kan spise sukker, men det er mange der ute som ønsker å vite mer om innhold i matvarer, samt hva mye sukker gjør med bla. blodsukker og tannhelse. Derfor vil jeg med jevne mellomrom informere om sukkerinnhold i noen av matvarene vi kjøper på butikken.

I dag er det KAKEMENN

De fleste av oss vet nok at kakemenn inneholder mye sukker, men leser vi ingrediensliste og næringsinnhold på varene vi kjøper?

Jeg har fått meg mange AHA- opplevelser etter at jeg begynte å se på ingredienser og næringsinnhold når jeg handler.

I denne pakken med kakemenn (bildet) er der 3 stk. 

Ingredienslisten er som følger : Hvetemel, sukker, vann, margarin etc.. Jeg velger å liste opp de 4 første ingrediensene .. 

Det som varen inneholder mest av kommer først i ingredienslistene, og så kommer det som det er nest mest av osv..

I dette tilfellet er altså HVETEMEL ingrediens nr 1.

Hvetemel  inneholder så og si ingen næringsstoffer, da melet er bearbeidet så hardt for å få gode bakeegenskaper, og er dermed strippet for 75-80% av de opprinnelige næringsstoffene. Dette melet får da mer gluten og mer stivelse, og opptrer som sukker i kroppen ved å gi høye blodsukkertopper. 

SUKKER  er ingrediens nr 2. Og når vi ser lenger nede på hvor mye sukker disse kakemennene inneholder, så inneholder de 25,7gram pr.100gram vare (pakken inneholder totalt 200gram vare og derav 51,4gram sukker) Sukker bidrar også til høye blodsukkertopper, og for mye sukker kan bidra til forskjellige helseutfordringer samt dårlig tannhelse. 

Dvs. Spiser du 1 av disse kakemennene får du i deg : 237 kcal og 17,13 gram sukker (dette tilsvarer over 8 sukkerbiter)

Spiser du alle 3 kakemennene som er i pakken får du i deg : 712 kcal og 51,4 gram sukker (dette tilsvarer ca 25 sukkerbiter)

Hvis ditt behov for energi er 2000 kcal i løpet av en dag, bør mindre enn 10 prosent (altså mindre enn 200 kcal komme fra tilsatt sukker.) 

Energiinnholdet i 1 gram sukker er 17 kJ (4 kalorier).

For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på ca 50 gram per dag.

For menn med samme aktivitetsnivå, vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag. 

Så for kvinner vil en pakke med 3 stk kakemenn overstige den anbefalte mengde med tilsatt sukker.

De aller fleste spiser ikke en pakke med kakemenn, men dette er bare et eksempel.

Kakemenn som dette gir kroppen ingen næring, kun tomme kalorier. Det er veldig lett å få i seg mange kalorier gjennom slike produkter.

I tillegg blir man ofte raskt sulten igjen da det ikke gir særlig metthetsfølelse.

Jeg er ingen fanatiker, og mener at man fint kan spise en kakemann innimellom, men det er viktig å bli bevisst.

Helsedirektoratet har for tiden en kampanje som du kanskje har sett . Her er link til en av videoene . Kampanjen går ut på at altfor mange barn og unge får i seg for mye sukker. 

Vi som er voksne samt barna våre står ovenfor usunne fristelser gjerne hver eneste dag. Hvordan skal vi finne strategier for å klare å motstå disse fristelsene?

Min beste strategi er å ta S steg mot varige endringer..

Jeg begynte selv min endring med å redusere sukkerinntaket for  4 år siden, og har jobbet meg sakte men sikkert frem til der jeg er i dag.

Jeg har fått så store helsegevinster av dette, at jeg aldri kommer til å gå tilbake til en hverdag med mye sukker..

Jeg kommer til å informere om sukker, helseutfordringer, sukkerinnhold i matvarer, godteri etc i kommende innlegg for dere som er interessert i denne type kostholdsinformasjon.

Jeg holder også på å utarbeide en brosjyre om dette temaet, med informasjon, tips, oppskrifter samt helsegevinster med å redusere inntak av sukker og hvetemel i hverdagen.

#sukker #helsedirektoratet #kampanje #matglede #veggislivet #vegetarfamilie 

 

 

Sukkerfeller i hverdagen-del 2

Dagens produkt er salte kjeks...

Vet du at mange salte kjeks inneholder sukker?

Før jeg begynte min kostholdsendring visste jeg ikke dette, men nå sjekker jeg alltid på forskjellige pakker, og velger utifra det. Dvs at Ritz kjeks (som er en favoritt) ofte blir byttet ut med en annen variant, eller at jeg kjøper to forskjellige varianter, og spiser litt av begge. 

Vil du gjøre slik også får du automatisk i deg mindre sukker enn om du bare spiser Ritz kjeksen.

Kanskje du tenker at dette er bare en bitteliten mengde sukker i forskjell om du spiser den eller den sorten kjeks.. Da vil jeg si at om du blir bevisst og gjør slike endringer på mange produkter etterhvert, så vil det blir mye sukkerreduksjon over tid.

Små endringer kan gi stor helseeffekt.

Eksempel 1 : Ritz kjeks

 Sukkerinnholdet pr.100gram i denne pakken er 8,4gram. Det tilsvarer litt over 4 sukkerbiter.

Eksempel 2 : Sætres beste salinas.

Sukkerinnholdet pr.100gram i denne pakken er 6.5gram. Det tilsvarer litt over 3 sukkerbiter

Eksempel 3: Sætres beste tynne speltkjeks

Sukkerinnholdet i denne pakken er 3,7gram. Det tilsvarer litt mindre enn 2sukkerbiter.

Eksempel 4: Sætres Beste fine rugkjeks

Sukkerinnholdet i denne pakken er 2gram. Det tilsvarer 1 sukkerbit

Dette er 4 eksempler. Det finnes veldig mange salte kjeks varianter i butikkene. Jeg anbefaler deg å bli bevisst og lese næringsinnholdet bak på matvarer du handler. Da kan du spare deg for mye sukker i hverdagen og mange tomme kalorier.

I neste uke kommer del 3 av denne serien. Jeg har mange produkter på lager å vise deg.

 

 



 

Sukkerfeller i hverdagen - del 1



Det er lett å oppdage sukkerfeller om vi  vet hva vi skal se etter.

Før jeg visste det, kjøpte jeg ofte produkter med masse tilsatt sukker.

Nå prøver jeg å begrense inntak av det skjulte sukkeret.

Kanskje det ikke er så farlig med en sjokolade innimellom om vi tar vekk noen av de skjulte sukkerfellene i hverdagen..?

Jeg er ingen fanatiker, men bevisst på mitt eget sukkerinntak. Jeg prøver å styre unna de største sukkerfellene i hverdagen, da for mye sukker over tid er forbundet med sykdomsfare. Dessverre er det mange som ikke er klar over hvor mye sukker vi får i oss gjennom vanlig mat.

Det første jeg skal vise deg er jordbærsyltetøy :

De fleste vet at det er sukker i syltetøyet, så det er ikke akkurat  "skjulte" sukkerfeller i syltetøy.

Men det er stor forskjell på sukkerinnhold i de forskjellige syltetøyvariantene, og det var ikke jeg klar over tidligere.

Sukkerfeller og bevisstgjøring er det jeg ønsker å informere om i denne serien. Håper du liker det :)

 

 
Bildene viser varianter av kjente merker jordbærsyltetøy. I tillegg har vi egne merkevarer som First Price og Rema 1000 jordbærsyltetøy.

Anbefaler deg å lese ingredienslisten bakpå produktet før du kjøper.

I ingredienslisten kommer først det produktet inneholder mest av, og så fortsetter det med det som det er mindre av.

Sjekk alltid ingredienslisten, du vil få deg noen AHA opplevelser, det er jeg sikker på.

Mange kjøper syltetøy kun basert på pris. Om du ikke har veldig dårlig råd, så vil jeg anbefale deg å gjøre deg kjent med de forskjellige variantene, og velge utifra ingredienser/mengde istedenfor pris. I denne informasjonen i dag fokuserer jeg på sukkerinnhold og innhold av bær.

Rema 1000 sitt syltetøy i 1kg bøtte har 40% sukker og 40% bær . First Price sitt syltetøy i 1kg bøtte har også ca 40% sukker og 40%bær.

Prisen er rimelig, men det er jo stortsett pga. lite bær og mye sukker (sukker er veldig billig å produsere)

Lerum sitt glass med jordbærsyltetøy (820gram) har også kun 40% bær og masse sukker...

Lerum sin squeesy flaske har også kun 40% bær og masse sukker...

Alle disse 4 variantene har SUKKER som første ingrediens på ingredienslisten..Altså mer sukker enn bær i et glass/flaske med jordbærsyltetøy. Disse variantene ville jeg holdt meg unna pga det høye sukkerinnholdet. Det gjør at man lett overstiger grensen for anbefalt inntak av sukker pr.dag. I tillegg er sukker en stor belastning for tenner og tannkjøtt.

Så har vi syltetøy med mindre tilsatt sukker. Der finnes mange varianter, og jeg anbefaler deg å sjekke de forskjellige. Jeg tar med 1 variant her i dag.

Nora hjemmelaget jordbærsyltetøy. Dette inneholder 60% jordbær og kommer derfor som første ingrediens på ingredienslisten. Deretter kommer sukker. Pga 20% mer bær, blir dette et mye bedre alternativ, men det som er synd er at prisen er derfor endel dyrere. Bær er dyrere enn sukker, og da blir varen mer kostbar. Likevel vil jeg anbefale å bytte til en variant med mindre sukker med mindre du har veldig dårlig råd og ikke kan kjøpe et annet pga.økonomi..

Og så har vi de sukkerfrie variantene. Dette er det syltetøyet vi som oftest kjøper.  Lerums jordbærsyltetøy uten sukker. Det inneholder hele 80% bær .  Dette syltetøyet inneholder kunstig søtning. Jeg er ikke tilhenger av for mye kunstig søtning, men i syltetøy, litt saft og litt brus synes jeg det er helt ok. Dette fordi det IKKE gir hull i tennene og det har mye færre kalorier. Men alle må velge det som de føler er riktig for seg.

Jeg vil ha mange slike innlegg fremover, med både godt skjulte og mindre skjulte sukkerfeller i mat.

Små steg i hverdagen kan ha stor helsegevinst over tid.

Jeg håper du liker innleggene mine. Vil du følge meg på facebook , så blir jeg veldig glad, og da går du heller ikke glipp av noen innlegg.

 

 

 

, Bergen

Lakto-Ovo Vegetarianer siden sommeren 2016. 2vegetarianere/2kjøttspisere i familien Utdannet kostholdsveileder gjennom Akademiet for personlig trening i 2015. Stor interesse for mat og sammenheng mellom kosthold og helse. Ønsker å inspirere og informere leserne gjennom oppskrifter og informasjon.

mytasteno.com