Vet du dette om kanel?

Jeg er veldig glad i kanel og har opp i gjennom årene spist mye kanel bla.på grøt, i te og i yoghurter.

Etter at jeg har blitt mer bevisst og kostholdsinteressert har jeg forstått at den kanelen jeg har brukt tidligere ikke er det beste alternativet. 
Det finnes nemlig to hovedtyper kanel; Cassiakanel og Ceylonkanel

Kanel inneholder stoffet kumarin. Det er dette stoffet som gir kanelsmaken og duften.

Kanel er sunt, men for mye av stoffet kumarin kan være skadelig for leveren.

I Norge brukes mest Cassiakanel,(den som kjøpes på dagligvarebutikker),  og det er den kaneltypen som har et høyt innhold av kumarin.

Ceylonkanel har veldig lite innhold av kumarin, og er derfor et mye bedre alternativ.
Ceylonkanel fåes på helsekostbutikker eller iherb.com. 

Kanel har positive helseeffekter ved at det kan:

Øke insulinfølsomheten og senke blodsukkeret.

Forskning viser at kanel kan redusere risikofaktorer forbundet med hjerte- og karsykdom.

Et trygt inntak av kanel er satt til en liten teskje daglig.

Jeg kjøper nå alltid kanel på helsekostbutikken. Det koster litt mer (ca 35 for en pk), men er et mye sunnere alternativ enn kanel som fåes kjøpt i dagligvarebutikken.

#blogg #kanel #vegetarfamilie #kostholdsinformasjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg