Tema: Helse / Irritabel tarm / Mageproblemer/kosthold

Mange sliter med tarmproblemer uten at det er pga. allergier eller intoleranser.

IBS (irritabel tarm syndrom) er den vanligste mage/tarmlidelsen i verden.Undersøkelser viser at opptil 10-20% sliter med irritabel tarm syndrom.

IBS er en eksklusjonsdiagnose. Stress kan være en faktor som spiller inn. Stress er en velkjent årsak til mage og tarmlidelser. Symptomer på IBS kan være oppblåsthet, vekslende avføring (diare/løs mage / hard mage), magesmerter,luft i magen, følelse av ufullstendig tømming og tretthet/utmattelse. 
Når mageplager som dette vedvarer bør man oppsøke lege om man ikke har en diagnose.

Noen er mildere rammet enn andre. De som er hardt rammet kan ha så alvorlige symptomer at de i perioder ikke klarer å fungere i jobb / studier .

Når man får konstantert IBS er ofte FODMAP dietten det som blir foreslått som behandling.

Dietten ser ut til å kunne ha effekt på 7 til 10 av de som har IBS.

FODMAP dietten er blitt alment akseptert som en god diett for de med irritabel tarm syndrom.

FODMAP står for:

Fermenterbare 
Oligosakkarider
Disakkarider
Monosakkarider
And (og)
Polyoler

FODMAP er karbohydrater som er tungfordøyelige.
De med IBS reagerer gjerne på enkelte matvarer som inneholder denne typen karbohydrater. (ref. Grunnleggeren av FODMAP Dr. Sue Shepherd.)

OLIGOSAKKARIDER:

Fruktaner – finnes i mange typer frukt /grønt og frokostblandinger f.eks hvete, rug og løk

Galaktaner- som finnes i bla. bønner , linser og erter

DISAKKARIDER:

-Laktose, finnes i meieriprodukter som f.eks melk, rømme, is, yoghurt

MONOSAKKARIDER:

Fruktose: finnes i frukt og tilsatt i form av sukrose eller HFCS f.eks agavesirup, honning, mango

POLYOLER:

All form for søtning som slutter på -OL f.eks sorbitol, maltitol.
Polyoler finnes i f.eks epler, avokado, søtpotet, sukkerfrie drops og sukkerfri tyggegummi.

FODMAPDIETTEN:

Dietten går ut på at man følger en spesifikk diett som er lav på FODMAP i 4-8 uker. Når magen er uten symptomer kan man introdusere en og en matvare for å se om den skaper problemer. Dette gjøres fordi det kan variere fra person til person hvor mye av en matvare som tolereres.

Ved denne dietten finner man ut om noen matvarer lager mer problemer enn andre matvarer.

Denne dietten er ikke noe man skal følge strengt over lang tid (kun en begrenset periode), og man kan spise mye god mat i den perioden dietten pågår.

Ved å gjennomføre denne dietten og så re-introdusere en og en matvare, vil det kunne gi deg en mage som fungerer bra igjen, samt en mye bedre hverdag.

Dette er en diett som kan være gunstig å få tilpasset av en kostholdsveileder el.lign.

Ønsker du eller noen du kjenner mer informasjon og/eller hjelp til tilpasset FODMAP diett av meg , så kan du sende meg en melding her eller skrive i kommentarfeltet, så hører du fra meg. Jeg har komplett liste over matvarer man unngår under diettperioden, og tips til hvordan man lettest kan gjennomføre denne dietten.

Hilsen Siw-Mette 
Utdannet Kostholdsveileder gjennom AFPT

#kosthold #informasjon #helse #tarm #irritabeltarm

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg