Hvorfor spise mer havregryn?

Skap sunne vaner, ikke forbud og restriksjoner.
Dette lever jeg etter,og jeg har funnet min balanse mellom sunt og mindre sunt.

Frokosten kan f.eks være det første steget på å skape sunne/sunnere vaner.

Dagens tema er HAVREGRYN

Rimelig, næringsrik og bra for både KOLESTROL, BLODSUKKER OG BLODTRYKK

Havre inneholder stoffet Betaglukan som er en type fiber som finnes i skallet på havrekornet.
Betaglukaner kan senke kolestrolet for de med høyt kolestrol, og vedlikeholde normalt kolestrol.

Havre er også en god kilde til fiber, protein, jern, folsyre, kalium, fosfor, sink og magnesium. I tillegg inneholder havre antioksidanter.
Men havre inneholder antinæringstoffer (fytinsyre) og det er derfor lurt å bløtlegge havregrynene over natten. Dette gjøres enkelt ved å ta ønsket mengde havregryn, helle over kaldt vann eller melk slik at kornene dekkes, og ha gjerne oppi noen dråper sitron (det bedre næringsopptaket ennå mer å ha oppi noe surt, men det går fint uten også)
Da vil fytinsyren brytes ned, og kroppen tar næringstoffene lettere opp i kroppen. 

Om morgenen kan du spise grøten slik den er,  bruk for eksempel denne oppskriften, eller du kan lage havregrøt.

Da er det bare å bløtlegge kornene over natten, ha de over i en kasserolle , ha i litt mer melk eller vann om du trenger det og koke noen minutter.

Når du har laget havregrøten er det lurt å tilsette litt protein og fett. Dette for å få et balansert måltid som inneholder både karbohydrater, protein og fett. 
Et slikt balansert måltid er med på å holde blodsukkeret stabilt, og vil holde deg mett lengre.

Protein og fettkilder kan f.eks være : cottage cheese, proteinpulver, mandler/nøtter, gresskarkjerner, solsikkekjerner etc.

Oppskrifter med havregryn er f.eks SJOKOLADECHIAGRØT  HAVRELAPPER,   BLÅBÆRGRØT, BANANVAFLER

#blogg #havregryn #kosthold #blogg #vegetarfamilie  #matglede #veggislivet

Kilde: kostholdveilederutdannelse, bramat.no, hepla.no 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg