Hva er galt med å være bevisst?

Det er mange som blir provosert over alt “maset” rundt sukker og sukkerinnhold.

Jeg forstår det, men samtidig så ser jeg viktigheten av å bevisstgjøre og informere for de som ønsker slik informasjon.

Å bli bevisst betyr ikke at man ikke kan spise sukker, men det er mange der ute som ønsker å vite mer om innhold i matvarer, samt hva mye sukker gjør med bla. blodsukker og tannhelse. Derfor vil jeg med jevne mellomrom informere om sukkerinnhold i noen av matvarene vi kjøper på butikken.

I dag er det KAKEMENN

De fleste av oss vet nok at kakemenn inneholder mye sukker, men leser vi ingrediensliste og næringsinnhold på varene vi kjøper?

Jeg har fått meg mange AHA- opplevelser etter at jeg begynte å se på ingredienser og næringsinnhold når jeg handler.

I denne pakken med kakemenn (bildet) er der 3 stk. 

Ingredienslisten er som følger : Hvetemel, sukker, vann, margarin etc.. Jeg velger å liste opp de 4 første ingrediensene .. 

Det som varen inneholder mest av kommer først i ingredienslistene, og så kommer det som det er nest mest av osv..

I dette tilfellet er altså HVETEMEL ingrediens nr 1.

Hvetemel  inneholder så og si ingen næringsstoffer, da melet er bearbeidet så hardt for å få gode bakeegenskaper, og er dermed strippet for 75-80% av de opprinnelige næringsstoffene. Dette melet får da mer gluten og mer stivelse, og opptrer som sukker i kroppen ved å gi høye blodsukkertopper. 

SUKKER  er ingrediens nr 2. Og når vi ser lenger nede på hvor mye sukker disse kakemennene inneholder, så inneholder de 25,7gram pr.100gram vare (pakken inneholder totalt 200gram vare og derav 51,4gram sukker) Sukker bidrar også til høye blodsukkertopper, og for mye sukker kan bidra til forskjellige helseutfordringer samt dårlig tannhelse. 

Dvs. Spiser du 1 av disse kakemennene får du i deg : 237 kcal og 17,13 gram sukker (dette tilsvarer over 8 sukkerbiter)

Spiser du alle 3 kakemennene som er i pakken får du i deg : 712 kcal og 51,4 gram sukker (dette tilsvarer ca 25 sukkerbiter)

Hvis ditt behov for energi er 2000 kcal i løpet av en dag, bør mindre enn 10 prosent (altså mindre enn 200 kcal komme fra tilsatt sukker.) 

Energiinnholdet i 1 gram sukker er 17 kJ (4 kalorier).

For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på ca 50 gram per dag.

For menn med samme aktivitetsnivå, vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag. 

Så for kvinner vil en pakke med 3 stk kakemenn overstige den anbefalte mengde med tilsatt sukker.

De aller fleste spiser ikke en pakke med kakemenn, men dette er bare et eksempel.

Kakemenn som dette gir kroppen ingen næring, kun tomme kalorier. Det er veldig lett å få i seg mange kalorier gjennom slike produkter.

I tillegg blir man ofte raskt sulten igjen da det ikke gir særlig metthetsfølelse.

Jeg er ingen fanatiker, og mener at man fint kan spise en kakemann innimellom, men det er viktig å bli bevisst.

Helsedirektoratet har for tiden en kampanje som du kanskje har sett . Her er link til en av videoene . Kampanjen går ut på at altfor mange barn og unge får i seg for mye sukker. 

Vi som er voksne samt barna våre står ovenfor usunne fristelser gjerne hver eneste dag. Hvordan skal vi finne strategier for å klare å motstå disse fristelsene?

Min beste strategi er å ta S steg mot varige endringer..

Jeg begynte selv min endring med å redusere sukkerinntaket for  4 år siden, og har jobbet meg sakte men sikkert frem til der jeg er i dag.

Jeg har fått så store helsegevinster av dette, at jeg aldri kommer til å gå tilbake til en hverdag med mye sukker..

Jeg kommer til å informere om sukker, helseutfordringer, sukkerinnhold i matvarer, godteri etc i kommende innlegg for dere som er interessert i denne type kostholdsinformasjon.

Jeg holder også på å utarbeide en brosjyre om dette temaet, med informasjon, tips, oppskrifter samt helsegevinster med å redusere inntak av sukker og hvetemel i hverdagen.

#sukker #helsedirektoratet #kampanje #matglede #veggislivet #vegetarfamilie 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg