Hva er det egentlig jeg spiser?

Da jeg har fått mange spørsmål om jeg kan dele produkter fra dagligvarebutikker, og skrive litt om hva produktet inneholder så jeg har laget denne serien som heter “hva er det egentlig jeg spiser”. Jeg har også tilsvarende serie som heter “skjulte sukkerfeller i mat”. Her vil jeg jevnlig dele informasjon og produkter som finnes i dagligvarebutikker. Dette for å bevisstgjøre og informere.

Denne serien er ikke laget for at noen skal føle at de gjør noe feil eller at jeg vil kritisere noen, dette er kun til informasjon for de av dere som er interessert i å lære mer om matvarene samt hva de inneholder. 

Kanskje det ikke er så farlig om du spiser litt iskrem eller en sjokolade, om du unngår noen av produktene som du kanskje ikke visste inneholder mye sukker eller “dårlig næring”..

I dag ser vi på denne  PASTA BOLOGNESE middags/lunsjretten fra Knorr. (de har også andre varianter av denne type ferdigretter)

Dette er et “ferdigprodukt” hvor det bare skal tilsettes kokende vann.

Ingredienslisten begynner slik : Pasta (durumhvete)60%, tomatpurepulver 13%, palmefett, løk/løkpulver, sukker, oksekjøtt 1,8%, etc…

De ingrediensene jeg har oppgitt er de første 6 ingrediensene i denne retten.

Det produktet inneholder mest av kommer alltid først i ingredienslisten, og så nest mest etc.

Her er det altså pasta som er hele 60% av innholdet .

Pasta av denne typen går innunder det vi kaller for raske karbohydrater. Dette gjør at blodsukkeret stiger raskt og høyt, og synker raskt igjen (ustabilt blodsukker) . 

Når innholdet er hele 60% pasta vil retten totalt sett inneholde mye raske karbohydrater. Det kan man se på næringsinnholdet som står på pakken. 

Når man ser mer på ingredienslisten så ser vi at retten også inneholder tilsatt sukker.

I tillegg inneholder retten kun 1.8% kjøtt.

Denne retten vil altså gi mye raske karbohydrater gjennom bla. pasta og sukker som er ugunstig for blodsukkeret vårt(blodsukkersvigninger), og i tillegg inneholder retten kun 1.8% kjøtt.

Rett og slett en matrett uten noe særlig næring, men med “tomme” kalorier. Denne retten gir ikke særlig metthetsfølelse og man blir fort sulten igjen.

Likevel skjønner jeg mange kjøper dette, det er lettlaget og enkelt, men kanskje det finnes bedre “ferdig” alternativer på markedet? 

Jeg skal se etter alternativer på mange av produktene jeg kommer til å dele fremover, slik at jeg også kan komme med forslag/alternativer.

Håper du kommer til å like denne serien .

#blogg #matglede #mat #vegetarfamilie 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg